FRA EKSAMENSOPPGAVE TIL ET AS

Denne oppgaven er skrevet om nettbutikken “Brisen” , og er skrevet av Vetle Sørøy, Nives Medenhodzic og meg selv.

Marius Schafferer og Ola Olsen som lanserte nettbutikken Brisen gikk fra å ha lite erfaring til å ha en suksessfull nettbutikk på 30 dager. Det hele startet som en eksamensoppgave, men det endte med at de startet et AS og fortsatte nettbutikken. Konseptet var enkelt; jovialt og avslappet klesmerke, med fokus på ukomplisert design. Ved hjelp av kunnskap de fikk på høyskolen, god markedsføring av produktene og at de hele tiden utviklet seg ble tallene på ulike Key Results de hadde satt seg høyere. Til slutt viste deg seg at relativt enkle valg de hadde tatt under eksamensarbeidet skulle bety mye mer enn antatt for suksessen deres. 

Hvordan gjorde de dette?
For å få Brisen til å framstå som et autentisk og troverdig merke, valgte Schafferer og Olsen å bestille opp noen vareprøver fra Printful så de kunne ta bilder av produktene.

Printful tilbyr å ta bilde av produktene dine på ekte mennesker, men det ble konkludert med at det var best å ta produktbildene på egenhånd så de fikk mer eierskap over produktene. Nettverket deres spilte en viktig rolle da de skulle ta bilder. De fikk venner og bekjente til å stille opp som modeller, og på denne måten klarte de å få opparbeidet seg mye og bra innhold til sidene sine på sosiale medier. De tok også kontakt med bekjente som hadde et høyt antall følgere på sosiale medier, og spurte om de ville promotere produktene deres. Når en bruker har over 10 000 følgere på Instagram er det mulig å legge til en ”swipe”-funksjon som fører følgere rett til nettbutikken. Dette ga Brisen god respons.  

Schafferer og Olsen valgte å bruke Shopify som plattform til nettbutikken. Shopify er intuitivt, og det er lett å få hjelp underveis på både norsk og engelsk, så vel som man kan få god hjelp på YouTube. Til å begynne med hadde Brisen mange produkter på siden sin. Videre fant de fort ut av at det var bedre å ha få produkter man kan være fornøyd med enn mange produkter som man kun synes er helt OK.

Brisen valgte å benytte seg av Mailchimp da det korporerer svært bra med Shopify. Her fikk de satt opp velkomstbrev til nye subscribers, e-post til de som ikke har fullført handelen og nyhetsbrev. E-posten er interaktiv, så du kan klikke deg rett tilbake der du slapp. På denne måten blir de ikke glemt av kundene sine. Bonjoro ble også benyttet for å fange oppmerksomheten til kundene. Å sende en personlig videohilsen til de som meldte seg på nyhetsbrevet førte til at de ble en ”snakkis”, dermed fikk de mye reklame gjennom word of mouth.

Facebook Business Manager ble anvendt til å lage annonser til både Facebook og Instagram. Når man lager annonser i Facebook og Instagram er det en rekke ulike metoder man kan ta i bruk. Det er mulig å velge kun bilder, ”karusell”, video med mer. Brisen valgte å gå for videoannonser da det er dette som trekker mest oppmerksomhet fra potensielle kunder. Schafferer og Olsen brukte Facebook Pixel i Business Manager for å kartlegge rekkevidde, penger som ble brukt, eksponeringer og kjøp i nettstedet. Dette ga dem god oversikt over aktiviteten rundt nettstedet samt at de fikk et estimat på kostnadene sine. 

Hva fikk Brisen til å funke?

Et problem som mange bedrifter støter på i oppstartsfasen er å ha nok kapital til varelager. Dette er noe Brisen jobbet seg rundt da de benyttet seg av Print-On-Demand leverandøren Printful. Det ga Schafferer og Olsen muligheten til å fokusere mer på kundeopplevelsen og markedsføringen, noe som kom godt med. Printful tok ansvaret for å lage og sende produktene til kundene deres automatisk. Med denne ledige tiden de fikk brukte Schafferer og Olsen god tid på å utvikle innhold og kampanjer som ga et godt utbytte videre.

Siden forretningsmodellen kan sammenlignes med dropshipping så er det klart at markedsføring er noe av det viktigste for å få bedriften til å bli godt etablert. De gjorde en god jobb med å bruke nettverket sitt og deres kunnskaper om de forskjellige plattformene. De passet på å spore hver handling som ble gjort, for eksempel da de jobbet med microinfluensere, noe som ga de et tydeligere bilde på hva som fungerte og ikke med markedsføringen. Med dataen de fikk gjennom besøkende og med innholdet de skapte hadde de gode grunnlag for suksessfulle Facebook-kampanjer. Dette ble tydelig da de hadde en respektabel ROAS.

Når alt dette er sagt skal det også nevnes at noe som var en stor del av deres suksess var deres evne til å tilegne seg kunnskap om feltet selv om de ikke hadde noe særlig erfaringen fra før. Som Karl Philip Lund nevnte i en forelesning:

«Evnen til å tilegne seg kunnskap og raskt omdanne kunnskapen til handling er den ultimate konkurransefordel.»

Schafferer og Olsen gikk fra å ikke ha tidligere erfaring om nettbutikk bygging til å lage en troverdig og velfungerende nettsiden på veldig kort tid. Samtidig som at de gjorde forbedringer og utviklet seg underveis da de fikk ny informasjon eller kunnskap. Det var veldig inspirerende å få deres erfaringer delt opp punkt for punkt for å hjelpe oss med vår eksamensoppgave og nettside. Nå som mitt team og jeg skal gjennomføre den samme oppgaven ser jeg at mye av denne informasjonen er nyttig for oss fremover. 

One Reply to “FRA EKSAMENSOPPGAVE TIL ET AS”

  1. Hei!
    Veldig fint innlegg om brisenshop og hvordan Ola og Marius har fått til det de har. Innlegget deres har en fin lengde og dere skriver bra, så ikke mye å ta dere på her, selv om jeg har lyst til å utfordre dere til å bikke 1000ord 🙂
    Hvis jeg skulle pirket litt hadde jeg ønsket å se et par flere bilder eller illustrasjoner for å skape litt mer luft i teksten (jeg ser dog at du har lagt inn flere bilder enn Nives), og da gjerne bilder som komplimenterer det dere skriver om. Utover dette kunne dere også delt opp teksten med flere underoverskrifter for å gjøre det lettere for leseren å få en rask oversikt over punktene dere tar opp underveis!

    Veldig bra jobbet alle tre – ser frem til å lese flere innlegg fremover! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *