Da har jeg fått gleden av å fortelle videre om prosessen vår rundt det å sette opp nettbutikken, Visualedgestore.com, hvor vi selger LUTs. Hvis du ikke har lest del 1 ennå, kan du lese den her. Å skrive om hvordan vi har satt opp nettbutikken og prosessen før og under har vært, er en del av eksamensinnleveringen. Det er også en god mulighet for å dykke dypere inn i hva har gjort og reflektere over læringsprosessen.
Etter vi lanserte nettsiden, synes vi at det var et bra førsteutkast. Etter å ha snakket med Karl Philip Lund og flere gjesteforelesere, fikk en del tilbakemeldinger om ting vi kunne endre på for å få nettsiden til å se enda mer profesjonell ut. Det første vi fikk tilbakemelding om var å skifte ut forsidebildet med noe som virket mer relevant. På bildet under kan dere se hvordan det så ut før og etter.
Før:
Etter:
Etter å ha oppdatert bildene på nettsiden, så det mye mer ut som en profesjonell og seriøs nettbutikk. En annen tilbakemelding vi fikk foreslo å endre på tekstinnholdet på steder hvor vi hadde skrevet om hva vi tilbyr. Et av argumentene vi fikk høre var: ”Bare fordi alle andre skriver det på den måten, betyr ikke det at det er den beste.”. Vi sørget derfor for å endre på tekstinnholdet vårt og ordla oss på en ny og bedre måte.
Vi fikk også en tilbakemelding om å tydeliggjøre hvordan produktene våre fungerer. Derfor sørget vi for å lage interaktive demonstrasjoner om hvordan LUT’ene forbedrer bilder ved å ”dra” filteret frem og tilbake over bildet. På bildene under ser dere hvordan det ser ut nå.
Da vi skulle opprette mulighet for nyhetsbrev, valgte vi å bruke Mailchimp. Det kan være utfordrende å få folk til å abonnere i starten, og man får derfor ofte venner og familie til å melde seg på nyhetsbrevene. Vi gikk for en strategi med å tilby en gratis LUT hvis man melder seg på nyhetsbrevet vårt. Dette resulterte i at vi fikk inn nok mennesker til å oppfylle vårt femte Key Resultet om å få 20 abonnenter. Per 07.06.2020 har vi klart å få 49 abonnenter. I anledning av lanseringen av nettbutikken laget vi et starttilbud på alle LUT-pakkene 40%. Det kan være utfordrende å etablere seg med butikk i LUT-markedet nettopp fordi de fleste LUT’s som man finner på nettet kan lastes ned gratis.
Vi har brukt Facebook-ads til å markedsføre produktene våre. Etter hvert som vi har prøvd oss frem, har vi fortsatt ikke helt klart å knekke koden helt. Vi har justert annonsene våre flere ganger, og jobber fortsatt med å lage de beste annonsene til nettsiden vår. Når vi har endret på annonsen har vi endret dem fullstendig, men det er fortsatt marginalt med klikk, besøk og kjøp. Vi har satt et budsjett på 400 kr om dagen, men av en eller annen grunn, blir det kun annonsert for 200,- om dagen. Vi har ikke lykkes med å få ordentlig svar fra Facebook ennå.
Når man setter opp en nettbutikk er det viktig å fokusere på hvordan nettsiden din vil se ut – både på PC og mobil. Det er mobiler som blir mest brukt til nettsider per 2020. Derfor har vi satt mest fokus på hvordan nettsiden ser ut på telefon, og ikke minst brukervennlighet– men vi har også lagt vekt på at nettsiden ser bra ut på pc. Under ser dere hvordan nettsiden ser ut på mobil.