Grønn plattform

Det er liten tvil om det grønne skiftet er i vinden i disse dager. Derfor har jeg valgt å trekke frem den norske selskapet, Otovo (etablert i 2016), og hvordan de har satt opp plattformen sin. Otovo er et selskap som selger solcellepaneler til både privatpersoner og bedrifter. Med mer enn 2000 salg i både i Norge og Sverige, er de den største aktøren på markedet i dag.

Måten det fungerer på er at du legger inn din egen adresse, også beregner den hvor mange paneler du trenger, hva det vil koste og lager en nedbetalingsoversikt. Dette er en lett og oversiktelig måte å undersøke et grønt alternativ i forhold til strømforbruk. Ved hjelp av Google Maps klarer de å kartlegge areal, hvordan solen er vendt mot huset og gir deg flere løsninger.

På bildet over har jeg illustrert hvordan en nedbetalingsplan, og når jeg vil gå i pluss, vil se ut basert på min adresse. I denne planen kan du også se hvordan nedbetalingen blir om strømprisene endrer seg. Med andre ord for du en oversikt over ulike utfall hvis det skjer endringer i markedet. Otovo samarbeider også med flere instalatører, så du kan få den beste prisen. I tillegg har har de også noe de kaller “Otovo Bloggen”, hvor de forteller om solkraft og kommer med råd til kundene.

Prøv å legge inn din adresse og se hva som kommer opp. Legger også ved link til bloggen om noen er interressert i å lese mer.
Link i bunnen av artikkelen.

Kilder:

https://www.otovo.no

https://www.otovo.no/blog/

AI+kundeservice=sant?

Det er tydelig at den menneskelige kundeservicen er på vei ut av samfunnet. Vi har allerede begynt å se det i dagligvarebutikkene, hvor det stadig blir vanligere med selvbetjening. Amazon Go er en genial løsning på hvordan en butikk uten ansatte ser ut.
Om du ikke er kjent med Amazon Go, anbefaler jeg å se videoen jeg har lagt ved nederst i innlegget.

I dag er det ofte sånn at man blir møtt av en chatbot (24/7) dersom du trenger hjelp over telefon eller melding. Jeg opplevde et godt eksempel på dette i dag da samboeren min sin mobil døde og han ikke husket sin nye PIN-kode. Akkurat nå er vi midt i det karibiske hav, så å få tilgang på koden var lettere sagt enn gjort. Han kontaktet Ice gjennom messenger, her kommer det tydelig frem at disse robotene ikke har noe forståelse for kontekst, kun enkeltord. I det han skrev «Kritisk å få fikset det fort», oppfattet roboten bare ordet «fikset». Det er en lang vei å gå for chatbotene for å forstå problematikkene våre.

For enhver bedrift er kundeservice alfa og omega, og disse robotene kommer til å forbedre seg for hver dag som går. Ved å benytte oss av denne teknologien vil det bidra til å effektivisere arbeidet til de som jobber innenfor kundeservice. Teknologien klarer å luke ut de enkle sakene, så vi kan bruke menneskelige ressurser på de mer omfattende problemene.

Har du opplevd å bli betjent av en robot?

Kilder:

https://www.google.no/amp/s/www.forbes.com/sites/cognitiveworld/2019/07/02/ais-increasing-role-in-customer-service/amp/

Hvordan har smarttelefonen endret oss?

For et drøyt tiår siden kom den første iPhonen ut på markedet, og siden da har nyttefunksjonen og bruksområdet til telefonen eksalert noe enormt. Når var egentlig sist du brukte telefonen din til å faktisk ringe noen uten å bruke Messenger, WhatsApp eller lignenede?
I dag er vi faktisk så heldige at vi kan få tak i hvem vi vil, finne ut av hva vi vil og se hva vil kun med et par tastetrykk – er det ikke rart?

Da jeg tok trikken hjem i dag kunne jeg telle på en hånd hvor mange som ikke satt på mobilen under reisen. Det later til at det som skjer inne i den lille skjermen har tatt full kontroll over hverdagen. Det er alltid en melding som må sendes, eller en video som må sees, eller et innlegg som man kan like. Bare det å gå ut av døra uten å ta med øreproppene er utenkelig for de fleste i dag.

Når vi først er inne på det, kan vi jo snakke videre om hvordan TV-reklamen er døende. Man trenger jo ikke ta seg bryet med å skaffe seg verken TV eller TV-pakker når man kan ha så mange strømmetjenester man vil på PC og mobil. Du når ikke gjennom til de unge ved å sende reklamer mellom nyhetene og Charterfeber klokka ni på kvelden. YouTube er et kalssisk eksempel på hvor man ser at reklame før videoene har blitt helt vanlig. Disse reklamene er basert på Cookies, og vil da være mye mer relevant for deg enn de generelle reklamene på TV2.

Aldri gå glipp av noe

I dag kan du få med deg hva som helst uten å gå ut av døra. Webinarer og livestreaming, link-møter, har blitt vanligere og vanligere de siste årene. Kunnskap har aldri vært så lett tilgjengelig som den er i dag.

Begrepet FOMO, (fear om missing out), er i dag hyppig brukt om frykten for å gå glipp av noe eller å ikke føle seg inkludert. I følge DNB, har 6/10 følt FOMO. Dette tyder på at vi går i en usunn retning som går utover den mentale helsen.
Hvis du vil lese mer om det kan du klikke på linken.

Hva synes du om mobilbruken i dag? Er det i ferd med å bli et sosialt problem?

Velkommen

Velkommen til nettsiden min. Denne nettsiden er satt opp i forbindelse med valgfaget “digital markedsføring”, som jeg tar i år. Bloggen jeg skal skrive vil først og fremst dreie seg om dette.