Hvordan jeg jobber digitalt

I kurset jeg tar, digital markedsføring, har vi hatt et veldig greit opplegg hvor vi har fått temaer vi skal skrive om hver uke. Dette innlegget skal handle om hvordan jeg jobber digitalt for å holde meg oppdatert på hva som skjer rundt meg, men også hvilke plattformer jeg benytter meg mest av.

Blogging
Jeg blogger først og fremst fordi det er en del av faget, men jeg begynner å like det mer og mer for hvert innlegg. Å skrive blogginnlegg er å gå ut av komfortsonen, for min del. Ved å bli kastet ut i det har jeg blitt styrket faglig, fordi man får en helt annen forståelse av faget når man må skrive om det og publisere det – man tenker mye mer kritisk rundt temaene. Man må tenke på at man skal skrive innleggene så leserne henger med på alt sammen. Når jeg skal skrive innlegg på bloggen starter jeg må å finne ut hva innlegget skal innholde. Deretter lager jeg et “skjelett” av temaene jeg ønsker å knytte opp til oppgaven eller som jeg tror kan bidra. Etter hvert som jeg skriver klarer jeg da raskt å se hvilket av temaene som er mest relevante, og kan deretter luke ut det som ikke passet like bra som først antatt.

Hvilke plattformer bruker jeg?
For å holde meg selv relevant bruker jeg LinkedIn aktivt. Jeg begynte med LinkedIn for noen år siden, men har ikke blitt ordentlig aktiv før i år. Det er en god plattfom for å publisere egne innlegg og lese gode, faglige, artikler som andre har delt. LinkedIn er en ypperlig plattform til å promotere seg selv. Her kan du vise frem alt fra arbiedserfaringen din til faglige prestasjoner. Jeg anbefaler både venner og bekjente å bli en del av det fordi det er en genial måte å få oversikt over kontaktene sine på.

Ellers befinner jeg meg på Facebook. Jeg er ikke så aktiv på Facebook og skriver egne innlegg, men jeg leser det venner og “sider” poster for å holde meg oppdatert. Instagram er en annen plattform hvor man kan markedsføre seg selv godt, men mer på privaten. Jeg prøver å hoppe på Twitter-bølgen igjen, men er fortsatt ikke helt “der” ennå.

Hvordan finner jeg informasjon?
For å ha orden på sakene benytter jeg meg mye av GoogleDocs. Her samskriver jeg mye med medstudentene mine. Da er det lett å bla frem og tilbake i notatene sine og plutselig kommer man over noe som noen andre har fått med seg bedre enn deg.
Ellers er det viktig å sørge for å bruke pålitelige kilder som SSB, for eksempel.

One Reply to “Hvordan jeg jobber digitalt”

  1. Så spennende å lese om dine digitale vaner! Liker den personlige skrivestilen du har, og at du legger ved bilder. Dette gjør innlegget ekstra interessant å lese.

    Stå på videre:D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *